Giornale radio


Raiplay

VUÊ O FEVELìN DI…

Un program di atualitât, costum, culture e societât, in onde ogni dì: dal lunis al vinars,  aes  11.10 di buinore (par  dîs minûts) e daspò misdì aes 15.15.


L'appuntamento quotidiano in lingua friulana.  10 minuti la mattina alle 11.10 per mettere a fuoco un problema, con l'aiuto degli ospiti, o per segnalare una novità; 15 minuti il pomeriggio, dalle 15.15 alle 15.30 sull'attualità culturale in Friuli.



Dal 25 al 29 settembre in coda al programma andrà in onda RADIOLIM, un’iniziativa pensata per la valorizzazione del nostro patrimonio linguistico trilingue (non a caso è stata realizzata in friulano, sloveno e tedesco), con la voce dei bambini delle scuole dove i racconti, le canzoni e le storie registrate li hanno fatti sentire dei veri conduttori radiofonici.

ASCOLTA RADIOLIM SU RAIPLAY SOUND




h.11.10

 

LUNIS AI 13 DI MAI – Otante agns di une associazion che e à zuiât di protagoniste te storie agricule dal dopovuere al dì di vuê ancje in Friûl-Vignesie Julie. Si podarès, in curt, contâ cussì il complean de Coldiretti, che lu à a pene festezât, par ricuardâ l'an de fondazion dal 1944. In chê volte, e je nassude adun cu lis normis che a permeterin ai contadins di deventâ parons de tiere, gjavantju de servitût de metadie. E vuê, cualis sono lis sfidis che si metin dongje dal non Coldiretti? E di chest osservatori, cuale ise la agriculture di chi a dîs agns in Friûl? Ospit: Cristiano Melchior, president Coldiretti Udin .

 

MARTARS AI 14 DI MAI – «Smire adalt cuntune didatiche sperimentâl e inovative par une gnove imprenditorialitât»: al è chest il sproc de Scuele de Mont de Universitât dal Friûl che e à vût implenâts ducj i puescj metûts a disposizion a Barcis tra Avrîl e Mai pal prin cors di sîs dîs e che cumò e larà indevant a Jugn e Setembar sui temis de agriculture e dal arlevament, de salût e dal ben stâ, dal turisim e de valorizazion dai lûcs. Ma cui sono chescj vincj partecipants che a son stâts a scuele cu la idee di fâ de mont il lûc dulà vivi e lavorâ? Ospit: Mauro Pascolini, docent de Universitât dal Friûl e coordenadôr sientific dal cors.

 

MIERCUS AI 15 DI MAI – A son scuasit 22mil lis impresis vuidadis di feminis in Friûl-Vignesie Julie ae fin dal an passât e la percentuâl sul totâl des impresis ativis e je dal 22,4%, plui alte de medie taliane, che e rive al 22,2%. Lis feminis che a lavorin a son in dut 231 mil, cuntune percentuâl di ocupazion che e rive al 62,1%, un grum plui impuartante de medie taliane – il 53,4% -, ma plui basse di chê europeane che e je parsore dal 66%. A chest mont al cjale il Comitât imprenditoriâl feminin de Cjamare di Cumierç di Pordenon e Udin, nassût par pupilâ la imprese feminine. Ospit: la presidente Renata Lirussi.

 

JOIBE AI 16 DI MAI – E je finide, pe prime volte, ancje tal contrat di lavôr nazionâl dai metalmecanics: la inteligjence artificiâl e je stade nomenade par vie che aromai e je la compagne di vore dal om e parcè che e svilupe gnûfs mistîrs come il tecnic che al è bon di fâi lis domandis justis par vê lis miôr rispuestis de bande de machine. In sumis, il mont dal lavôr al è bielzà cambiât, cu la preocupazion di continuâ a mantignî l'om al centri dal so procès. Ospit: Fabiano Venuti, de Cisl metalmecanics.

 

VINARS AI 17 DI MAI - Inteligjence artificiâl in cubie cu la medisine, il dirit e la sigurece, tra sfidis e grandis oportunitâts: a son i temis che si stan frontant tal «Mai Sience», la rieste di incuintris a Cividât inmaneade de Universitât dal Friûl cu la Storiche societât operarie. Potenzialitâts veris e pericui concrets di cheste gnove frontiere des siencis aplicadis a son frontâts di ricercjadôrs e docents dal ateneu cul coordenament de professore Maria Cristina Novelli Quadrifoglio e e dal professôr Gianluca Tell, docent di biologjie molecolâr e vicediretôr dal Dipartiment di Medisine.  Ospit :Chistian Micheloni, Professôr di Sistemis di elaborazion des informazions al ateneu di Udin.

 

 

LUNEDÌ 13 MAGGIO –  Ottant’anni di un’associazione che ha giocato un ruolo di grande protagonismo nella storia agricola dal dopoguerra ad oggi anche in Friuli Venezia Giulia. Si potrebbe, in sintesi, raccontare così il compleanno che Coldiretti ha appena festeggiato, per ricordare l’atto fondativo del 1944. Allora la nascita fu concomitante con le norme che consentirono agli agricoltori di sottrarsi alla mezzadria potendo diventare proprietari agricoli, anche piccoli. Una rivoluzione. E oggi, a quali sfide abbina il suo nome? E per quale agricoltura del prossimo futuro? Ospite: Cristiano Melchior, presidente di Coldiretti Udine .

 

MARTEDÌ 14 MAGGIO –  «Mira in alto con una didattica sperimentale e innovativa per una nuova imprenditorialità»: è questo il motto della Scuola della Montagna dell’Università di Udine che ha fatto il tutto esaurito nella prima tappa primaverile svoltasi a Barcis tra aprile e maggio e si prepara a replicare con le sessioni di giugno e settembre, dedite a Agricoltura e allevamento, salute e benessere, turismo e valorizzazione dei luoghi. Ma chi sono quei venti partecipanti che per sei giorni vanno a scuola a Barcis con l’obiettivo di fare della montagna il loro luogo di vita e di lavoro? Ospite: Mauro Pascolini, docente dell’ateneo friulano e coordinatore scientifico del corso .

 

MERCOLEDÌ 15 MAGGIO – Sono 21.932 le imprese guidate da donne in Friuli Venezia Giulia, al 31 dicembre dell’anno scorso, e la percentuale sul totale, pari al 22,4%, è più alta della media italiana, che si ferma al 22,2 per cento. Le lavoratrici sono, complessivamente quasi 231mila, con un tasso di occupazione del 62,1 per cento, decisamente superiore alla media italiana 53,4%, ma più bassa di quella europea, che supera il 66 per cento. È questo mondo che ha come riferimento il Comitato imprenditoria femminile della Camera di Commercio di Pordenone e Udine, istituito per iniziative di supporto alle imprese guidate da donne. Ospite: la presidente Renata Lirussi .

 

GIOVEDÌ  16 MAGGIO –  È finita anche nel contratto di lavoro nazionale dei metalmeccanici, che l’ha citata per la prima  volta: l’intelligenza artificiale è ormai una realtà anche in documenti come questi. E sta già creando le nuove figure professionali, come il “prompt engineering”, cioè il tecnico che sa fare le domande esatte per avere le giuste risposte dall’intelligenza artificiale. Insomma, il mondo del lavoro è già cambiato, con la preoccupazione di continuare a mantenere l’uomo al centro. Ospite: Fabiano Venuti, sindacalista Cisl del settore metalmeccanico .

 

VENERDÌ  17 MAGGIO  – Intelligenza artificiale abbinata alla medicina, intelligenza artificiale tra diritto e sicurezza, tra sfide e grandi opportunità: sono i temi che si stanno affrontando a «Maggio Scienza», il percorso di incontri promossi a Cividale dell’Università di Udine con la Storica società operaia di mutuo soccorso. Potenzialità reali e rischi concreti di questa nuova frontiera della scienza applicata sono affrontati da docenti e ricercatori che la stanno studiando nei diversi settori. Coordina la proposta, insieme alla professoressa Maria Cristina Novelli Quadrifoglio, e  il professor Gianluca Tell, docente di biologia all’ateneo friulano e vicedirettore del Dipartimento di Medicina dell’Università. Ospite: Christian Micheloni, Professore Ordinario - Sistemi di elaborazione delle informazioni.

 

 

 

 

h. 15.15  


 

LUNIS AI 13 DI MAI A esistin tancj mûts par cjalâsi dentri e cirî un ecuilibri pai nestris sintiments, ma une des stradis plui siguris e je chê de meditazion di cussience. Tal gnûf libri di Franc Fari “Il timp de meditazion” publicât di Kappa Vu, pe prime volte, si presentin ai furlans lis lidrîs storichis des pratichis meditativis e cemût che a son rivadis fin in Friûl. OSPIT: Franc Fari, autôr

 

MARTARS AI 14 DI MAI Si pues visitâ a Feagne, fin ai 23 di Jugn, la mostre cul titul “Il mondo agricolo ieri e oggi”. Curade dal Circul fotografic f/64 di Cjasarse, e conte il mont agricul de societât contadine dai agns Vincj al dì di vuê. E da acet ancje a une sezion dedicade aes fotos di Elio Ciol.

OSPIT: Elia Tomai, diretôr dal Museu Cjase Cocèl

 

MIERCUS AI 15 DI MAI Al torne il Festival dell’Acqua di Staranzan. Dai 16 ai 19 di Mai une trentine di apontaments – tra incuintris, spetacui teatrâi, laboratoris, events espositîfs, apontaments dedicâts a frutis e fruts – a contaran la aghe in dutis lis sôs declinazions, cun contignûts di caratar storic, sientific, ambientâl, gjeopolitic e artistic. OSPITS: Francesco Scarel, referent didatic dal Festival – Emanuele Pertoldi, musicist colaboradôr di laboratoris e mostre dal Festival

 

JOIBE AI 16 DI MAI La tierce edizion dal Festival des Filandis, che si fasarà dai 17 ai 19 di Mai a Cjarpât e che e je promovude de Associazion Heritage in Friûl-Vignesie Julie, chest an e propon un incuintri tra lis gjenerazions cun chê di valorizâ il patrimoni culturâl, materiâl e imateriâl di filandis e filanderis tal ambient dal Tiliment. OSPITE: Angela Zolli, curadore

 

VINARS AI 17 DI MAI Une zornade ae scuvierte di 50 zardins privâts dal Friûl-Vignesie Julie: di cret, ae taliane, antîcs, gjaponês, cun plantis acuatichis e zardins/vignâl. Domenie ai 19 di Mai al torne l’apontament cun “Giardini aperti”, l’event inmaneât dal Circul di zardinarie “Amici in giardino” par slargjâ la culture e il rispiet dal vert. OSPITE: Loredana Sant, vicepresidente “Amici in giardino” e organizadore di “Giardini aperti”

 

LUNEDì 13 MAGGIO Esistono tanti modi di guardarsi dentro e per cercare di equilibrare i nostri sentimenti, ma una delle strade più sicure è la meditazione di consapevolezza. Nel nuovo libro di Franco Fabbro “Il timp de meditazion”, edito da Kappa Vu, per la prima volta, si presentano ai friulani in lingua friulana le radici storiche delle pratiche meditative e come sono arrivate in Friuli. OSPITE: Franco Fabbro, autore.

 

MARTEDì 14 MAGGIO È visitabile a Fagagna, fino al 23 giugno, la mostra dal titolo “Il mondo agricolo ieri e oggi”. Curata dal Circolo fotografico f/64 di Casarsa, esplora il mondo agricolo dalla società contadina degli anni Venti ai giorni nostri. Ospita anche una sezione dedicata alle foto di Elio Ciol. OSPITE: Elia Tomai, direttore del Museo Cjase Cocèl.

 

MERCOLEDì 15 MAGGIO Torna il Festival dell’Acqua di Staranzano. Dal 16 al 19 maggio una trentina di appuntamenti – tra incontri, spettacoli teatrali, laboratori, eventi espositivi, appuntamenti dedicati ai bambini – racconteranno l’acqua in tutte le sue declinazioni, con contenuti di carattere storico, scientifico, ambientale, geopolitico e artistico.OSPITI: Francesco Scarel, referente didattico del Festival - Emanuele Pertoldi, musicista collaboratore di laboratori e mostra del Festival

 

GIOVEDì 16 MAGGIO La terza edizione del Festival delle Filande, che si svolgerà dal 17 al 19 maggio a Carpacco ed è promossa dall’Associazione Heritage in FVG, quest’anno propone un incontro tra le generazioni con la finalità di valorizzare il patrimonio culturale, materiale e immateriale, di filande e filandere nel contesto ambientale del Tagliamento .OSPITE: Angela Zolli, curatrice

 

VENERDì 17 MAGGIO Una giornata alla scoperta di 50 giardini privati del Friuli-Venezia Giulia: rocciosi, all’italiana, antichi, giapponesi, con piante acquatiche e giardini/vigneto. Domenica 19 maggio si rinnova l’appuntamento con “Giardini aperti”, l’evento organizzato dal Circolo di giardinaggio “Amici in giardino” per divulgare la cultura e il rispetto del verde. OSPITE: Loredana Sant, vicepresidente di “Amici in giardino” e organizzatrice di “Giardini aperti”

 

 

 

 

 

 

 

https://www.raiplaysound.it/programmi/vueofevelindi

 

 

 

TI PODARÈS INTERESSÂ ANCJE


OBIETTIVO FRIULI

CASA FRIULI

ROTOCALCO INCONTRI



SCOLTE E DISCJAME LIS PONTADIS
 

 

  • A CURA DI

    ANTONIA PILLOSIO E ARIANNA ZANI

  • AL MICROFONO

    NICOLA ANGELI ED ELISA MICHELLUT

  • CONTATTI

    Tel: +39 040 7784389
    antonia.pillosio@rai.it
    Tel: +39 0432 627656
    arianna.zani@rai.it